Frågor och svar

Vad är FileCentral?

FileCentral är en tjänst från Infoflex Connect som erbjuder ett enkelt sätt att skicka och ta emot filer som är för stora för att mejla. Alla filer lagras krypterade och inom EU under överföringen.

Varför ska jag använda FileCentral?

Mejlservrar tillåter inte alltid stora bifogade filer. En fil som är större än 10-20 MB löper stor risk att "studsa" tillbaka. För att skicka stora filer så sätter man vanligtvis upp ett FTP-konto som kräver extra arbete och slösar på diskutrymme. För att inte nämna att brandväggar kan blockera FTP-trafik. FileCentral tillåter er att skicka stora filer utan behovet av FTP-servrar. Filerna tas bort från ert konto automatiskt efter utgångsdatumet eller om man väljer att makulera sändningen.

Vad kostar det att använda FileCentral?

Vi erbjuder FileCentral som en gratistjänst i sin grundversion. Professionella användare kan vara intresserade av att uppgradera till vårt business- eller inbox-konto.

Du kan jämföra konton för att se vilket som passar dina ändamål bäst.

Vilka webbläsare stöds i FileCentral?

Vi stödjer alla moderna webbläsare såsom Chrome, Firefox, Safari och Edge. Om du stöter på några browserspecifika problem, kontakta oss så försöker vi lösa problemet.

Fungerar FileCentral på Mac?

Ja, absolut! Vi föredrar själva Mac.

Fungerar FileCentral på iPhone/iPad?

Apple är restriktiva med vilka filtyper de tillåter att användaren hämtar hem och därmed finns det tyvärr en del begränsningar runt att skicka och ta emot filer från iPhone och iPad via webbläsaren.

Behöver jag ladda upp en fil igen om jag ska skicka den till en ny mottagare?

Nej, det behöver du inte. Besök din historiksida och klicka på "Lägg till mottagare" bredvid filen du vill skicka. Du kan endast lägga till mottagare till filer som fortfarande är aktiva.

Jag får inga e-postnotifieringar. Hur laddar jag ned min fil?

Även om FileCentral försöker att skicka mejl som inte ska uppfattas som skräppost ("spam") så kan ändå spam-filter stoppa vissa notifieringar. Om avsändaren ger dig nedladdningskoden så kan du hämta ned filen genom att uppge koden på nedladdningssidan.

Någon har skickat en fil till mig för en tid sedan, men den går inte att komma åt längre. Kan ni hjälpa mig?

Filerna lagras i tjänsten under den angivna lagringstiden. När denna tid passerat tas filerna bort och därmed finns filerna inte tillgängliga. Den enda lösningen är att mottagaren skickar filen på nytt.

Kan någon annan komma åt mina filer?

Filerna lagras på våra servers precis som de laddas upp. Dessutom kan vem som helst som har länken till filen eller nedladdningskoden också ladda ned filen. Detta innebär att vill man ha en extra säkerhet bör man skydda filerna innan de laddas upp. Ett sätt att göra detta är använda ett program för att packa ihop filerna till ett filarkiv och sedan lösenordsskydda detta. Det finns många olika produkter för att göra detta, t.ex. WinZip (PC) och StuffIt (Mac).

Kan jag ändra layout på den nedladdningssida mottagaren av en fil kommer till?

Ja, du kan göra en egen nedladdningssida. Läs vår bloggpost om detta.

Kan jag ändra utseende på min FileCentral Inbox?

Ja, vi erbjuder möjligheten till branding av FileCentral Inbox. Du kan ladda upp egen logotype, eget stylesheet (css) och även ändra fält och texter för din inbox.

Mer information »

Kan jag lägga in FileCentral Inbox på min hemsida?

Ja, läs vår bloggpost om detta.